autor: valuavitaly – pl.freepik.com

Terapia TUS ( Technik Umiejętności Społecznych), jak sama nazwa wskazuje ma na celu usprawnienie umiejętności niezbędnych w funkcjonowaniu społecznym, czyli codziennym obcowaniu i koegzystowaniu z innymi ludźmi.

To terapia grupowa (4 do 6 osób lub 5 do 8 osób – w późniejszym czasie możliwe powiększenie grupy o pojedynczych członków max 8-12 osób przy dwóch terapeutach prowadzących). Członkowie grupy dobierani są przeze mnie (terapeutę) z uwzględnieniem odpowiednich kryteriów takich, jak: podobne deficyty i problemy społeczne, podobieństwo wieku, upodobań, miejsca zamieszkania oraz informacje z wywiadu psychologicznego.

Zdarzają się przypadki, gdy konieczna jest terapia indywidualna w pierwszym etapie, aby później móc dołączyć pacjenta do grupy.

W terapii TUS chcemy osiągnąć następujące umiejętności:

* umiejętność porozumiewania się z innymi ludźmi,

* umiejętności zapoznawania się i żegnania z innymi osobami,

* umiejętność rozróżniania emocji i radzenia sobie z nimi,

* empatia – umiejętność postawienia się w sytuacji innego człowieka,

* samoświadomość – umiejętność rozpoznawania i komunikowania swoich słabych i mocnych stron, tego co lubimy, bądź nie lubimy, itd.,

* umiejętność radzenia sobie z problemami,

* umiejętność dzielenia się, zabawy w grupie,

* asertywność – umiejętność odmawiania w sposób nie krzywdzący innych,

* umiejętność myślenia twórczego – które odpowiada za radzenie sobie z rozwiązywaniem problemów i podejmowaniem decyzji,

* umiejętność myślenia krytycznego – analizowania doświadczeń oraz informacji w obiektywny sposób,

* umiejętność radzenia sobie ze stresem, relaksacji.

Terapia prowadzona jest w sposób przyswajalny dla dzieci i młodzieży. W trakcie jej trwania wykorzystuje się między innymi:

* odgrywanie ról,

* przeprowadzanie dram,

* przeprowadzanie burzy mózgu,

* pantomima,

* zabawy i gry ruchowe,

* zajęcia plastyczne i techniczne,

* zabawy słowno – ruchowe.

Terapia TUS proponowana jest dla dzieci i młodzieży, które/a mają problemy w radzeniu sobie z emocjami, są wycofane, nieśmiałe lub agresywne, nie potrafią odnaleźć się w środowisku rówieśniczym, a także dla osób z zaburzeniami rozwojowymi ( w tym dzieci autystycznych, z zespołem Aspergera, itp.).

Pojedyncza sesja terapeutyczna trwa 45 – 60 – 90 minut ( w zależności od programu opanowywanej aktualnie umiejętności). Zalecam spotkania 1 do 2 razy w tygodniu przez 10 – 12 miesięcy. Roczny system terapeutyczny daje największe możliwości i wgląd w opanowane umiejętności dziecka w tym czasie. W czasie całego trwania terapii systematycznie omawiam z rodzicami postępy oraz zaistniałe problemy pacjenta. Dzieci dostają małe „zadania” do domu, aby przyswoić materiał. Zawsze proszę, aby cała rodzina zaangażowała się w terapię dziecka.

mgr Agata Orzeł